fredag 8. mars 2013

Kvinnedagen...




...er vel ikke bare synonymt med politiske kampsaker?
Kan det ikke også være en dag man får lov til å sette pris på seg selv,være glad for at man har det privelegium det er å være kvinne,og ikke minst i et land som Norge?
Det er min tolkning av dagen så langt ihvertfall.Nyter en deilig og stille morgen,tasser rundt i pysj og morgenkåpe enda og vurderer nesten å legge meg under dyna igjen.Fredag.Luksus.


Men samme hvor trøtt man er så kan man ikke legge seg slik som både sola og naturen stråler ute,og erfaringen har vist at jeg bare blir eda trøttere om jeg legger meg nå!Så da så!


Så da tar jeg heller en rolig start og koser meg her ved skjermen mens fingrene løper overtastaturet :)



 Men ikke for lenge...i dag skal jeg unne meg en deilig stund på badet, - ingen fulla-farta dusj men full pakke med både hårfarging,maske og andre forefallende saker som kroppen roper om
-det er deilig å tenke på at det er fredag,at jeg kan unne meg denne stunden uten å tenke på alt som skal gjøres....








Når man vet at ungene skal på hytta med besteforeldrene og kose seg kan man unne seg den luksusen.Vanligvis hyrter og styrter man i vei for å klare å få gjort litt og helst det aller meste til klokken er litt over ett og ungene kommer hjem - de timene pleier gå så altfor fort!I dag skal jeg ikke stresse.Jeg skal nok ta meg av mine plikter,men det blir en helt annen avslappet holdning.Og man får tid til  tenke på hvor heldig man er som har to skjønne gull,og kan få være mor og skape minner og verdier!
Gi ungene selvtillit,drømmer.....bevissthet!
Ikke alle har det like bra.
Mens vi nordmenn er mest opptatt av om Northug eller Bjørgen vinner dagens skirenn,eller om det kommer tunneler fra Kristiansand til Trondheim...er det andre som må fokusere på å skaffe mat,gå langt kanskje?Barbeint i sanden.Hva er vel veier?



 Eller biler?



Å sette seg ned på en myk sofa?

Visst får man dårlig samvittighet når man skriver om overfladiske ting som det å ha en deilig stund på badet.Livet er urettferdig.
Men jeg bor her...i vårt lille,gode land.Langt i fra perfekt,men perfekt i forhold til hvordan veldig mange andre har det.
Jeg bor her,i vårt hjem,med min familie.Jeg skal fungere her,være mor og samboer med alle dets oppgaver i livet.Da er det kjekt å føle overskudd,energi...ha å gi av,å by på.Til store og små.
To og firbeinte.Og meg selv.En glad mamma er en bra mamma!
Kvinnedagen er for meg å være bevisst,både på hva man har og hva man ikke har!Hva man vil gjøre med det er opp til hver enkelt!
Gå i tog er helt fjernt for meg.Men det skal jeg si,jeg likte Ernas utsagn i Dagbladet i dag:

- Hva bør skje med kontantstøtten? 

- Jeg er tilhenger av kontantstøtten. De få årene da barna er små, bør det være mulig å ta det litt roligere. 

- Vil du fjerne pappapermisjonen? 

- Høyre har vedtatt at den skal fjernes slik at foreldrene kan bestemme selv. 

Music in my ears eyes!Kvinnefrigjøring må da kunne være retten til å bestemme selv!Det tror jeg de fleste familier er i stand til uten at all verdens regler skal prakkes på dem!Hurra Erna!

Jeg er nok veldig gammeldags har jeg funnet ut,og mener bestemt at de fleste av dagens unger ser altfor lite til foreldrene sine,som på død og liv må/skal jobbe...slik samfunnet har blitt.Små barn har lengre "arbeidsdager" enn foreldrene!Hvorfor skal en mamma jobbe heltid?(Eller pappa?)Hvorfor skal et barn måtte være i barnehage eller skole/sfo hele dagen?
Jeg mener at vi må finne litt mer ro,trygghet...kvalitetestid der man har tid til å lage skikkelige middager,sitter med leksene,er med på fritidsaktiviteter og selv tar barna med ut for å aktivisere dem.Unger er jo knapt nok ute og leker for tiden,hverdager i alle fall.Unger skal på SFO,leksehjelp,på trening,i selskap,hit og dit.For et samfunn vi skaper!

Nei jeg går i dusjen,med god samvittighet.Jeg er ikke perfekt.Laaaangt derifra.Men jeg har god samvittighet.
Jeg er en god gammeldags mamma!Som jeg selv hadde(og heldigvis har fremdeles).Og som jeg rett og slett tror er meningen!
Slik føler jeg det.Kanskje ikke du?Det viktigste er uansett muligheten til å velge det beste,både for deg selv og barna!
Den muligheten skulle alle hatt!
Pictures via Pinterest








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.