fredag 25. juli 2014

Velkommen til lansering av….


...Cosmospolitan!Hihi,jeg måtte bare leke meg litt da jeg skulle lage et innlegg om Cosmos,eller Pyntekorg om du vil :)

(Dagene da jeg var fast leser av Cosmolitan og diverse andre moteblader er nok forbi,ikke for at jeg ikke vil men foretrekker interiørblad og man må jo prioritere eller hur?)


Her i heimen har vi pyntekorg i en stor zinkbalje på verandaen,og jeg er helt overveldet over blomstringen som overgår det meste!
Posen med frø til blomsten var vedlagt i en bok jeg bestilte,og måtte selvfølgelig testes og ble sådd tidlig i vår.
Det var slett ikke noe hokus pokus å få liv i dem,de vokste jevnt og trutt og her ser du dem nå - fantastisk!!!!
Jeg har hatt rosa cosmos tidligere,fiks ferdig kjøpte og de var også nydelige,men det er jo ekstra belønnende å få dem til selv!
Og derav også dette innlegget...det er sikkert mange,mange som har like fine cosmos´er som meg rundtomkring i det ganske land,men visste du at du selv kan sanke frø til neste års "avling" selv,og allerede nå fremover?
Sunnmøringen i meg (alias gnieren) fikk ihertfall blod på tann da hun fant den saken ut,og har på få dager blitt eminent frø-sanker


Og slik gjør du:
På bildet til venstre ser du pyntekorg i full blomst,mens det er vel heller halvdødt på bildet til høyre og det frister vel mest av alt å plukke vekk "styggedommen" slik vi gjør på mange andre sommerblomster ? Men det må du ikke finne på,for det er her du finner frøene.La blomstrene visne og bli så brune og triste som mulig,før du klipper dem av og åpner dem opp.Brune,avlange frø ligger i kanten og det er bare å sortere i vei!!!


Jeg har allerede en god porsjon med frø,og flere blir det skal jeg love.Men jeg har funnet ut at man ikke skal plukke dem inn for tidlig for da kan frøene være grønne,dette kan du faktisk se om du åpner opp de visne blomstrene litt!!!Bare prøv!


Og et annet pluss er selvfølgelig at Cosmos ikke bare gleder oss her på tunet,men også mange humler og sommerfugler som stikker innom - det er et pluss spør du meg :)

Som sagt så fikk jeg jo helt Cosmosfeber når jeg fant ut hvor lett det var å dyrke den,og begynte å søke litt rundt på nettet,etter at jeg fant ut at utvalget på Cosmosfrø ihvertfall i Ålebyen ikke var mye å rope hurra for.
For det finnes maaaange varianter nemlig!!!!
Og noen av dem er på vei til meg,en pose har faktisk allerede lett seg opp i postkassen!!! Og mens en frøpose heromkringsen koster sånn ca femti kroner,betalte jeg knappe 10 for stk for mine.(Jada,der dukket Sunnmøringen opp igjen hihi.)
Og tenk når jeg får tatt frø av dem igjen neste år,ojojoj!
(jepp nå er jeg vil i blikket dere,ho-hoisann!!!!)
Jeg fant "mine" frøposer på ebay,søk på Cosmos seeds og du er i gang!Da er det bare å elle melle!Noen vakre eksempler under!





Håper du likte Cosmospolitan og fikk noen gode tips!



5 kommentarer:

  1. He he,trodde du hadde gått selveste Cosmopolitan i næringen jeg nå!!!
    Men magasinet ditt var like flott, til og med gode tips hos deg.
    Å ta av frø fra år til annet er et godt tips. Husker at min mormor alltid
    pleide gjøre det. Hun hadde en boks med små poser og mindre bokser
    hvor hun hadde frø fra år til år. Jeg har boksen, men frøene ja de har jo
    selvsagt glupe meg kastet for mange år siden...
    Cosmopolitisk klem fra Marit.

    SvarSlett
  2. Ha, ha! Jeg måtte le av dette innlegget=) Og du klarer deg jo supert som redaktør. Cosmos er råsøte, og nå vet jeg at jeg må handle inn masse frø til neste år=) Hadde ingen i hagen i år… Nyt det fine sommerværet=) Vibeke

    SvarSlett
  3. Good morning Tove! I so enjoy visiting you in your white and pretty garden....my garden too is full of green and white, and I love it just that way. ENJOY THE WEEKEND! Anita

    SvarSlett
  4. Du er bare SUPER duper ♥♥
    Jeg må garnert ha flere cosmos til neste år, har rosa og bare elsker de ♥
    Kjøper gjerne overskuddet ditt ;) og vi kan gjerne bytte rosa mot hvitt hvis du vil :)
    Har en gammel sinkbalje som jeg enda ikke har plantet i.Den er fra svigerfar sin barndoms hjem,men tror den tåler å bli plantet i :) Fin tom også ;) hihi

    Klem klem

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.