søndag 5. mai 2013

Jeg anbefaler...


...deilig Firkløverkake!

Kjerringa her har i lengre tid fordypet seg i alle oppskrifthefter på festkaker hun har tatt vare på i alle år - det kan trygt sies at de ikke er utslitte pr.dags dato:/
Det blir ikke så ofte anledning til å lage fine kaker,og lager jeg kake her i heimen blir det oftest de jeg vet blir spist.
Og det er sjokoladeformkake,kransekakestenger og krydderkake.Hverken mer eller mindre,ganske kjedelig ikke sant?
Prøver av og til å lage noe annet til en forandring,men det er så og si bortkastet.Sist ble en flott og deilig Pavlova bakt,og den endte sine dager i bossbøtta,etter å ha stått nesten urørt i kjøleskapet i dagesvis!Jeg synes det er veldig kjekt å bake,men spiser ikke kaker selv...simpelten fordi jeg synes det blir så søtt og kvalmende og slik har det vært i åresvis.Men denne kaken,den var faktisk veldig deilig!Prøvde den første gang forrige helg,for å få tilbakemeldinger på smaken.Det skulle jo bakes til Jakob sin konfirmasjon,og jeg fikk bare beskjed om at man kunne bake favorittene sine som man pleier å bake.Æææ,øøø...det var jo nettopp det som var problemet - den totale mangelen på favoritt !Men nå har jeg en :)
Oppskriften fant jeg i et hefte som hadde vært med ukebladet Hjemmet en eller annen gang,og jeg tenkte jeg kunne dele den med dere så kan dere prøve om dere har lyst!

Firkløverkake:

150 g mandler eller hasselnøtter
150 g melis
4 eggehviter
Fyll:
5 dl vaniljekrem,ferdig
2 dl kremfløte
3 dl kremfløte
1 ts vaniljesukker
2 bokser hermetiske mandariner
6 plater gelatin (men jeg brukte 8 for jeg synes det ble litt for lite med 6 første gangen jeg bakte kaken)
2ss kokende vann
Pynt:
300 g firkløversjokolade
100 g smør

*Mal nøttene,og bland med melisen.
Stivpisk eggehvitene og skjær dem forsiktig inn.Stek i smurt form,24 cm diameter,160 grader i 30-35 minutt.Avkjøl bunnen helt i formen.
*Legg gelatinplatene i kaldt vann.Visp 2 dl fløte og vend den inn i vaniljekremen.Klem vannet av gelatinplatene og løs dem opp i 2 spiseskeier kokende vann.Avkjøl gelatinen litt før halvparten røres inn i vaniljekremen i en tynn stråle.
Sett kremen kaldt.
Visp 3 dl kremfølte og vaniljesukker stivt.Ha i grovt delte og godt avrente mandariner,men spar 6-7 stk til pynt.Rør inn resten av gelatinen og sett kremen kaldt i 10 min.
Løsne kakebunnen fra formen og sett bunnen på et egnet fat.Vask kakeringen og smør den med en nøytral olje.Sett den rundt bunnen.Ha først over vaniljekremen,deretter mandarinkremen.La kaken stå kaldt i minst fire timer.
*Smelt sjokolade og smør i vannbad.Avkjøl sjokoladen før den smøres på toppen av kaken.Pynt gjerne med noen ekstra mandaringbåter på toppen,- jeg hadde en liten klatt med krem,la mandarinbåtene i ring oppå den og en liten dusk med sitronmelisse


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.