mandag 18. februar 2013

Om Bursdagsselskap og glemske damer...

...forrige søndag bar det avsted i bursdagsselskap,da en klassekompis av Linus skulle feire bursdagen sin på fantastiske Atlanterhavsparken i Ålesund!Klokken 12.For det sjekket jeg grundig...at det var søndag og at det var klokken 12.
Problemet var....fant vi ut da vi kom frem....at det var feil søndag!!!!Martine og Linus hang med geipen da vi fant ut at det var bare å vende nesa hjemover,og jeg lurte litt på hvordan jeg skulle bortforklare hendelsen til Gubben,- det er dessverre ikke første gangen jeg bommer på tidspunkt!Men det var i alle fall første (og siste?) gang jeg bommet på dag da i det minste ;)
Jeg fatter ikke hvorfor folk sender ut innbydelser så tidlig,kan skjønne det blir problemas mot slikt,så i grunn og bunn er det sende-ut-for-tidlig-invitasjoner-folkene sin feil,ikke sant?
Som forventet ble det oj´ing og aj´ing om hvordan noe slikt i det hele tatt var mulig,og jeg kunne ikke annet enn le av meg selv,så mobbingen fra Gubben prellet av!Da han derimot begynt å trusle med å lage blogginnlegg om min tidlige senilitet,ble ansiktfargen noe blekere og jeg gikk da med på å innrømme mine synder selv!
Det er i det minste en velsignelse å kunne le av seg selv :)


Endelig var det ny søndag og nytt forsøk på å treffe riktig selskap,riktig dag,riktig tidspunkt!Og jammen ble det ikke full klaff.Martine hadde med seg overnattingsgjest og klassevennine Johanne,siden det ble litt dumt å kjøre helt frem og tilbake så kunne vi like godt kose oss på atlanterhavsparken vi også!



 Her er det koslig å være for store og små,- ikke bare er fisker,pingviner,reptiler og edderkopper spennende,men selve miljøet inne med integrerte berg som ungene kan klatre på er prikken over i´en!Her får ungene utfolde seg på alle måter!

Sjarmtroll og merksnodige skapninger var det mange av...og denne karen var intet unntak!I avdelingen for reptiler fikk ungene faktisk holde slanger...og jammen klappet jeg ikke på en av dem jeg også.Den var faktisk veldig behagelig å ta på,ikke sleip og ekkel som jeg forestilte meg!Edderkopper kunne man også holde,men jeg har holdt Tarantella før og en gang er egentlig nok!Faktisk husker jeg meeeget godt hvordan det skjedde...jeg jobbet nemlig i min ungdom (som selvsagt ikke er så lenge siden,host hark) på en kiosk,og der vanket det en kunde som het Sperre.Denne Sperre skulle en dag betale for sine varer,og mens jeg rakte frem hånden i luken for å motta pengene la han heller en gedigen-gigangtisk hårete Taratella oppi hånden min!Iiiik!



Et av de andre høydepunktene på akvariet er når dykkeren kommer og mater fiskene i det største tanken!Kveiten Belinda er ikke akkurat småvokst,og har nok skjnt opplegget og dilter etter !



Vi var også en snartur ut for å se på pingvinene,men det var så sur og kaldt at vi kom oss inn igjen like fort!Her er det nok kjekkere om sommeren,og snart er et nytt,flott selbasseng også klart ute!

I et av rommene kan ungene få lov å løfte på alskens skapninger...sjøpølser,kråkeboller,hummer,kreps,fisker etc!
En like stor suksess hver gang,og Martine går helt av skaftene når slike muligheter byr seg.Jenta skal for tiden bli havbiolog når hun blir stor,og dette gir nok mer næring til den planen!


Selskapet Linus var en del av råket vi også borti,og av en eller annen grunn ble ikke moren videre overrasket over at det var netttopp hennes sønn som satt og yppet bena - med sko - nedi det lille akvariet hvor de kunne fiske krabber!Oppdragelse?Què?

 At gutten var våt fra omtrent topp til tå når stasen var omme var heller ike det helt store sjokket....mer som forventet!Men de hadde ihvertfall att det storveges,så da får vi vel tåle det!

Som dere skjønner....ikke bare klovnefisker befant seg på akvariet denne dagen...men en liten Linus-klovn også ;)

Korallrevfiskene var virkelig fascinerende med sine farger og mønstre og straks litt mer festlige å se på enn torsk,sei,flyndre og hyse.Men Atlanterhavsparken gjenspeiler først og fremst livet i havet utenfor kysten vår i et naturlig miljø,så da blir fiskene deretter!Det ble til en vellykket dag for alle sammen :)
Når det gjelder seniliteten min har jeg et skjult kort i ermet,som jeg hadde tenkt å bruke for det det er verdt ved en senere anledning.Men siden stoltheten min har fått en ripe eller tre i lakken må jeg jammen blafre med det nå:
Kjære Gubben,som du sikkert har fått med deg har jeg fått diagnosen Fibromyalgi,og da er det mange slags plager.Noen har du hlrt om,noen ikke.I dag introduserer jeg deg for Fibrotåken!
  

Dr. Jacob Teitelbaum :
“Fibrotåke” er en rutinemessig del av fibromyalgi. Det er forbundet med problemer med korttidshukommelsen, samt vanskeligheter med å finne ord og substitusjon. Heldigvis forbedrer den mentale funksjonen seg sammen med energi og smertelindring ved bruk av “Shine protokollen.” Det kan være skummelt og noen ganger er folk med “fibrotåke” redd for at de utvikler Alzheimers. Men dette er to forskjellige ting. “Fibrotåke” er når du glemmer hvor du forlot nøklene. Alzheimers er når du har glemt hvordan du skal bruke nøklene.
Her legger jeg ved diverse utklipp fra nettet:
Fibrotåke kan være et morsomt symptom.
Fibrotåke kan føre til sko i kjøkkenskapet, mobiler i kjøleskapet, ekstra turer fra rom til rom fordi man bare husker en ting om gangen, eller kanskje ikke husker hva man skulle i det hele tatt.



Tegn og symptomer

Bortsett fra bankende, skyting og skarpe muskel smerter, personer med diagnosen fibromyalgi har andre symptomer som hodepine, søvnforstyrrelser, stivhet om morgenen og problemer i tenkning og minne, kalt "fibro tåke. 

Symptomer ved fibromyalgi

I tillegg til de kroniske muskelsmertene oppleves også smerter i ledd og selve skjelettet.  Smertene kan flytte seg rundt i kroppen og  beskrives som brennende, stikkende eller som tannpine.
Mange opplever tilleggssymptom som trøtthet, søvnforstyrrelse, hodepine, angst, morgenstivhet, prikking og bortdovning, hovenhetsfølelse, konsentrasjonsproblemer og vekslende hard og løs avføring. Mange har hyppig vannlating.
Brain fog (or fibro fog) is common in fibromyalgia and chronic fatigue syndrome, and it can be just as debilitating as the pain and fatigue.


Kan fortsette med slike sitater i evighet....



Så kjære Gubben min,jeg er ikke senil,bare nesten.Blir det vel etterhvert,haha!Men her har du ihvertfall grunnen til at jeg tidvis prøver å levere unger i selskap og sådanne arrangementer noen timer for tidlig,eller noen timer for sent.Eller på feil dag...og kanskje er det også derfor en viss bilnøkkel forsvant i det store intet for litt siden.Her er det bare å glede seg til et liv i spenning....

hva blir det neste ?


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.