mandag 30. august 2010

Bygdas perle!




I hvertfall en av dem...det synes jeg er Devold-fabrikken!
Hadde det ikke vært for den,hadde vel jeg sannsynligvis hverken sittet her eller vært til......min farfar Arthur Oliver Reinhardt Andersen med farmor Hilda Elvina Elvira Andersen flyttet hit fra Samnanger,Tysse for å jobbe på fabrikken i dens glansdager!Dermed kom også min pappa til verden ...riktignok ikke påtenkt,men en liiiiten dråpe gjorde likevel at han ble sistemann i søskenflokken på fem...farmor fødte han da hun var 50,spreke dame eller?(hun levde til hun ble nesten 102 også!)Pappa fant seg kone-emne her i Langevågen,og slik har det seg at jeg sitter her! etterhvert som ull-produksjonen har trappet ned og blitt forflyttet til utlandet,har denne store og flotte fabrikken fått mange ledige lokaler. Riktignok produserer Devold ull enda,og jeg må bare skryte når jeg først er inne på temaet,for de lager verdens beste ull-undertøy! Kvaliteten er formidabel,og tåler vask etter vask og holder seg like fin!!! Etter noen år med unger har jeg jammen sett forskjell på kvaliteten på forskjellige merker....
Devoldfabrikken har utvendig blitt malt opp igjen,- den ene delen i denne lyse sand/gule fargen med litt rødorange til her og der....og en annen del i desse blåfargene...ganske dristig men jammen friskt!



Her er det fremdeles fabrikkvirksomhet,og i kjelleren et trykkeri-museum!
Fabrikken ligger midt i Langevåg Sentrum,nede ved sjøen og havna og der er bare så fint rundtomkring...Thorolfen ligger til kai,men er ofte også i bruk til forskellige tilstelninger,og har også en egen fanklubb som passer på og steller godt med den flotte gamle båten :"Thorolfs Venner"

Brygger,benker,molo...et lite fyrhus,blomster,båter,sjølukt....paradis?

I et vindu på "kølbuda",lokalet til Thorolfs venner,ligger en modellbåt i vinduet.


Finnes det vakrere dører?????

Mellom de forskjellige bygningene ser vi enda spor etter storhetstiden som var....her er skinnene i vegen...hvor vognene med kull kjørte.

Nok en vakker dør,og se hva som ligger og slenger der i vinduet...en gammel lampe som jeg stadig ser kopier av nå når det er så mye factory vintage !

Prøvde å ta bilde inn gjennom vinduene...desse lokalene får meg til å sukke hver gang jeg går forbi...her er det så mange muligheter og det skulle ikke vært meg imot å åpne butikk her...drømt om det i mange år faktisk!



Det er spennende tider her på Devold synes jeg! De nye eierne er flinke,og tar vare på det gamle samtidig som de tenker nytt.Devold-kaféen er blitt kjempepopulær...lørdagene er der knapt nok sitteplass. Fabrikkutsalget tiltrekker kunder fra hele distriktet,landet...ja til og med utlandet! veldig folksomt!I annen etasje er der en flott restaurant som blir leid ut til store lag,bryllup....hin hint til Gubben i samme slengen.Ikke mindre enn to helsestudioer har vi her...jeg bruker ingen,huff:/
I fjor fikk vi også Norges eneste Kosta Boda/Orrefors fabrikkutsalg her på Devold.
Lokalet er så stilig,med gammelt slitt mur og en egen stemning! Siste nytt nå er at Bergans skal åpne fabrikkutsalg på Devold i November,- det kommer nok til å bli et populært tilskudd.Bergans har utrolig mye fine klær og utstyr..og om det blir litt billigere så gjør liksom ikke det noe!!! Så Devold satser på såkalt Factory Outlet Stores,hvor store merker selger varelageret sitt til reduserte priser.Slikt terkker folk! Men litt synd er det at mange lokale aktører gjerne vil ha lokale her også,men får nei.Slik jeg ser det er her muligheter for alt...det er viktig å ha litt av hvert og jeg er sikker på at dette blir bare mer og mer spennende fremover!Det skal jo også nevnes at det vidgjetne arkitekturfirmaet Snøhetta har laget tegninger om hvordan de ser for seg utviklingen ...spennende!

Devoldpipa ser vi fra de fleste steder i Langevågen og er et kjært kjennetegn! Klokken likeså...selv om den sjelden går rett(dersom den går i det hele tatt!!)


Men dette folkens....det er liksom prikken over i´en,rosinen i pølsa...det som gir 
skikkelig magesug og jeg bare drømmer om dette lokalet!
Dette må være bygdas fineste dører og vinduer!!!!
Fargen...de myke formene ...i skarp kontrast til den umalte murveggen!I løøøøøøv it!!!!!!!Kunne flyttet inn!Og ihvertfall startet et eller annet fantastisk der!!!!*sukk*

Ser du ikke for deg desse trange smugene...med butikker,kanskje håndverkere i sving på utsalgene sine,kaféer og kaffebarer i lokalene....jeg gjør!!
Er du ikke enig i at dette er en perle,- jeg er kjempestolt over dette flotte fabrikk-komplekset,dets flotte historie,beliggenheten,detaljene,utviklingen!


5 kommentarer:

  1. Spennende lesning!! Herlig de buede vinduene, og kontrastene turkist treverk mot skoldete murpuss! Vakre lokaler, -for ille at de bare står der ubenyttet, et idyllisk sted.

    Ha en fortsatt fin uke! :)

    Klem, Ann,
    Interiørbloggen Glassveranda.

    SvarSlett
  2. Så flott....fine bygninger, og det ser ut til at de er blitt godt tatt vare på. Jeg liker også historie, og i helga har minstejenta gnålt etter historier fra gamle dager som hun sier...hun syns det er så spennende. Litt av en dame den bestemora di, tenk å få barn nærmere 50, og jeg som syntes at jef var sååå gammel da jeg fikk den yngste som 38 åring. Det står det virkelig respekt av...tenk bare på hvor gammel de syntes hun var den gang. Ha en herlig uke Tove, vi blogges nok.

    SvarSlett
  3. Helt enig meg deg. Her er det store muligheter.

    Tusen takk for utrolig koselig kommentar inne hos meg. Gøy at du likte de nye gardinene mine.

    Klem fra ho på andre sia ta fjorden. Tihi.

    SvarSlett
  4. Hei å hå!

    Tusen takk for utrolig kos kommentar inne hos meg! Gøy at du likte de nye LILLA gardinene mine.

    Klem fra me! tihi tihi

    SvarSlett
  5. Du burde virkelig få et honorar fra Devold syns me dinne flotte reklama du legge ut:))) men perle, ja i aller høyeste grad:)))

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.