mandag 21. juni 2010

Hva foregår oppi hodet......

....til Sula Kommune,-og kanskje enkelte huseiere også!
For å begynne med de siste...jeg synes det er så trist å gå tur og se f.x desse to perlene stå og forfalle - kjenner at nysgjerrigpetra´n i meg har veldig lyst inn å snuse...og jeg kjenner at det praktiske i meg ser for seg restaurering og tilbakeføring til fordums "prakt". Ikke aner jeg hvem som eier desse husene,og det er vel en logisk grunn til de står slik,men trist er det uansett.Skulle tro kanksje noen andre enn meg ser mulighetene her og er interessert i å kjøpe???


Men tilbake til Sula Kommune.Uten sammenligning forøvrig...se for dere Bergen,Røros...ja gjerne Ålesund også!Er det ikke vakkert og stemningsfullt med de gamle husene? Hva hadde dessse stedene vært uten akkurat den spesielle gamle bebyggelsen?


Det ser nemlig ut til at Sula KOmmune og nå tenker jeg på Langevågen hvor jeg residerer - ikke har noen plan med sentrum og hvordan vi skal ha det i fremtiden. Skal vi jevne alt som er gammelt med jorden og bare bygge store,stygge blokker???


Se på Svarstad-gården til høyre her - huset med hage som ligger så midt i sentrum som det går an, og pynter det opp som et smykke spør du meg!Nydelig restaurert!


Rett over gaten ligger Grøndahl-huset....som nå skal rives til fordel for en boligblokk på 5 etg!!!!!!!!!Et hus med MYE historie og som med en restaurering også kan bli et nyyydelig smykke og skape miljø!
Jeg savner noen som kan sette foten ned og be gjengen oppi gulosten(kommune-huset) tenke seg litt om jeg,og ha en strategi som kan gjøre alle,ihvertfall de fleste til lags.For tomter rundtomkring skulle det være nok av....man må lære seg å se litt andre muligheter...ja,visst må det være en utvikling men hvorfor ikke en utvikling som inkluderer det gamle og verdifulle og som kan integreres i det nye?Det går an!!!
Et par andre "gullegg" kommunene står for er selvsagt at de bygde eldresenter midt i det eneste som kunne kalles park her.Det er så riv ruskende gale !!!
I tillegg lar de det bygges barnehage på den eneste sentrumstomten som har akebakke om vinteren...til tross for at det ligger flate marker rundt ! or et par år siden var det også på snakk om å rive den lille trange gaten med gamle hus her i sentrum og lage kjøpesenter også...Synes det er så gape at det er nesten så det ikke skulle væree mulig!!! Men gjort er gjort....og vi kan alle lære av feilene våre forhåpentligvis.


SÅ kjære Sula Kommune...vet dere hvordan jeg vil ha det?
Jeg ønsker at dere tenker både bakover og fremover...inkluder og restaurer det gamle..ta vare på minner og historie...se på Devold f.eks - det er utrolig hva de har fått til så langt,og der er enda mye bra i vente!Lag til et sentrum som vi vil trives i...med beplantning,utearealer,-tilgjengelighet med båt,lekeplasser,parkeringsmuligheter..tilrettelegg for de forretningsdrivende som er alfa og omega...sådan blir det arbeiddsplasser og sådan blir det innbyggere(til og med turister kanskje?)...og sådan blir det skatt og inntekter til Kommunen.


Egentlig har dere en uslepen diamant mellom fingrene...med fantastisk natur rundt oss,sjø..fjorder og fjell....nær Ålesund og også områdene rundt...selv om vi på mange måter også er en endestasjon.Forvalt ansvaret godt og klokt og ta ikke nødvendigvis den enkleste og billigste løsningen...det kan nemlig lønne seg å bruke litt ekstra i lengden.Det får innbyggerne her igjen for...både vi som er her nå og de som kommer etter oss...


Og siden jeg er i farta så vær så snill...ikke bygg ny barneskole.Molvær skole er kjempekoslig og fin på sin måte,med områder rundt slik det skal være mulig å bygge og og modernisere den.Langevåg skule er forhistorisk og alt er vel galt antageligvis...men for et bygg,for en historie! Kan dere ikke bare flate livbeltefabrikken med jorden...legge om litt veier og bygge ut videre Langevåg-skulen der samt forbedre alle feil og mangler ved det gamle bygget?
Jeg synes ikke de søte,små og verdifulle barna våre skal gå på en STOR skole og med ungdomskule rett ved....og vi trenger ikke ødelegge det nydelige området Rongane er til et slikt formål! Tenk litt nytt,eventuelt få inn noen som kan se på saken med andre øyne - mulighetene er der om man bare vil.


Litt syting og klaging på morgenkvisten her...jammen kan man bli fortvilt enkelte ganger....så herved melder jeg meg inn i Frustrerte Fruer og verste av alt er at jeg har tenkt å kjøpe meg en Wisteria (blåregn) så da er jeg vel fullverdig medlem eller???

3 kommentarer:

  1. Skjønner godt frustrasjonen, hvorfor skal alt det gamle bort. Ha ellers en fin dag videre...klem

    SvarSlett
  2. Enig med deg. Det er viktig å ta vare på det gamle! Så koselig blogg du har har.


    MaiaKLEMMER

    SvarSlett
  3. Utflytta sulalending22. juni 2010 kl. 08:40

    Bra innlegg! Skriv en forkorta versjon og send den til Sulaposten!

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.