søndag 1. juni 2014

Dagen var her...


...dagen jeg hadde ventet på.Dagen da solen skinte og rosehagtornen blomstret!Dagen jeg hadde gledet meg til :)


Jeg hadde jo sett det for meg,og drømt om det så lenge.Drømt om det vakre tørkestativet papsen hjalp meg med å sette opp i fjor,og drømt om den dagen treet ved siden av ble rødt av blomster!Derfor var jeg snar med å henge ut klesvasken og ta litt bilder,slik stunden kunne foreviges.


Og i samme slengen kan jeg svare på spørsmålene som har kommet på rekke og rad via blogg,mail,pinterest etc - huff,det er nok mange som har ventet lenge på svar men jeg ville liksom lage dette innlegget denne dagen jeg da,bare for å være litt vanskelig ;)


Som sagt er det min flinke pappa som har hjelpt meg å lage tørkestativet.Jeg ble inspirert til å lage dette for mange år siden da jeg fant bilde av et lignende i et svensk blad.
Jeg tenkte egentlig at jeg skulle lage mønster selv,og få pappa til å skjære ut men syntes det ble et voldsomt til styr.Det er da måte på hvor vanskelig dattera skal være,knis knis!
Så jeg spurte en venn som er i bransjen om det gikk an å få tak iferdig utskjærte hjørner og det gikk jo an -
litt flaks skal man heldigvis ha av og til :)


 Hjørnekonsoller ble bestilt og resten fikset pappa,jaja- jeg har jo malt det selv da om ikke annet!Vet mange som lager seg tørkestativ bare graver et dypt hull i bakken men her hos oss blåser det såpass mye at vi ikke tok noen sjanser så her støpte vi stolpene fast for sikkerhets skyld!Tørkestativet ble også temmelig tungt siden hjørnekonsollene er ganske kraftige og tunge,så desto større grunn til å ha dugandes forankring, ikke sant vel?


Konsollene ble bestilt hos firmaet Eks Design,som lager fantastisk mye fin staffasje til hus,hytter etc!
De kostet rundt 500 for stykker,altså ca 2000 for fire.

I ettertid har jeg lett litt på nettet og da især ebay,som har en mengde fine konsoller i forskjellige størrelser og utførelser som også helt fint går an å bruke,- søk på "brackets" (evt wooden eller iron alt ettersom hva man vil ha!Husk alt kan males)
Når man bestiller noe på Ebay så må du huske:
*Om selger sender til Norge
*At det tilkommer frakt 
*Alle kjøp over kr 200 vil bli ilagt toll




En kjempeflott veiledning finner du også hos Byggmax:



Trinn-for-trinn
Her følger trinn-for-trinn instruksjoner som viser hvordan du lykkes med ditt byggeprosjekt.

Trinn 1

Sag til en 2300 mm lang stolpe A av trykkimpregnert virke, 70x70 mm, og spiss den i den ene enden. Trykkimpregnert virke merket NTR A er beregnet for bruk i og i tilknytning til jord.

Trinn 2

Sag til en 620 mm lang overligger B av trykkimpregnert virke 70x70 mm. Sag og bruk et stemjern for å ta ut en 70 mm bred og 20 mm dyp utsparing midt på overliggerne. Det er enklest å stille inn sirkelsagen på 20 mm dybde og sage et antall snitt, og deretter ta ut treverket ved bruk av stemjern.

Trinn 3

Sett overliggeren B på plass på stolpen A og skru den fast med 2 stk. rustbeskyttede skruer 6x110 mm ned i stolpen.

Trinn 4

Sag til 2 stk. 350 mm lange biter C og 2 stk. 235 mm lange biter D av glattkant 21x45 mm til konsollene. Rund av den ene enden på alle delene.

Trinn 5

Sag til en 245 mm lang bit E, av rekke 45x70 mm. Før over fra malen til delene og sag ut formen til den krummede skråstiveren med en stikksag. Vær nøye med at de sidene som skal ligge an mot konsollens deler C og D er vinkelrette i forhold til hverandre.

Trinn 6

Lim og skru sammen konsollens deler C og D med rustbeskyttede skruer 4,2x75 mm. Kontroller at konsollen er i 90 graders vinkel og lim og skru fast skråstiverne E i C og D med rustbeskyttede skruer 3,5x35 mm.

Trinn 7

Skru fast konsollene mellom stolpen A og overliggeren B med rustbeskyttede skruer 4,2x75 mm.

Trinn 8

Skru fast 6 stk. øyeskruer 20x50 mm på hver overligger til å feste tørkesnorene i. Knyt på karabinkroker i enden av snorene, slik at det er enkelt å ta dem ned når de ikke er i bruk.

9.)

Grav drøyt 50 cm dype groper for stolpene. Sett ned stolpene og pakk dem fast med grus og stein. Kontroller at stolpen står i lodd. Press ned steinene og fyll på med mer stein og grus.

Trinn 10

Mal tørkestativet. Konsollene av ubehandlet virke bør males med det samme. Påfør grunningsolje, grunne med grunningsmaling og gi til slutt konsollene to strøk med utemaling før de monteres på stolpene. De trykkimpregnerte delene skal ikke males med det samme. Vent derfor til neste utesesong med å male stolper og overliggere, selv om det ser litt rart ut den første sommeren. Det er en fare for at saltene i impregneringen vil ødelegge malingen.
Et alternativ for den som vil ha et mørkt tørkestativ er å behandle alt sammen med svart- eller brunpigmentert utegrunningsolje. Gjenta gjerne oljebehandlingen annethvert år.

Jeg tar med et bilde til,av en helt enkel variant,men full av sjarm den også!Jeg håper noen av dere som har spurt om råd og tips ble litt klokere og kanskje snart får eget stativ i hagen?

Den som venter på noe godt,venter ikke forgjeves!



Jeg tar med et bilde fra Pinterest som viser en helt enkel variant også,like sjarmerende dette stativet også spør du meg!
Oppskrift på et slikt tørkestativ finner du på nettsiden til Norske Hjem her,laget av Liv Sandvik Jacobsen/Livs Lyst!
Håper noen av dere som har spurt om råd og tips ble pittelitt klokere og kanskje snart har egne tørkestativ i hagen!

Jeg skal kose ihvertfall kose meg med mitt eget,nydelige tørkestativ.Selv om det er ekstra fint med rosehagtornen som blomstrer ved siden av,er det fint hele året.Kjekt å ha å henge opp til tørk,men jammen kjekt bare å se på også!Nok en liten "stor" hverdagslykke man er takknemlig for og glad i!:)

(Takk til alle som har vist interesse forresten,så gøy med all blesten!Nå blir til og med tørkestativet publisert i et amerikansk interiørblad, så kan enda flere bli inspirert?)


Og helt på slutten av innlegget vil jeg minne om det viktigste:





9 kommentarer:

  1. Nydelig tørkestativ - har ønsker meg noe slikt i mange år :)
    - men enn så lenge har det ikke blitt, kanskje en dag
    Flotte bilder både her og i innleggene under her, koselig å
    titte inn her til deg igjen. Jeg har ikke vært så mye rundt på
    bloggbesøk da jeg har hatt en lengre pause... men håper at
    form, helse og andre ting bedrer seg :) Ønsker deg en fortsatt
    fin søndagskveld - klem fra Mette

    SvarSlett
  2. Gratulerer!
    Disse tørkestativene er bare sååå bra!
    Jeg har hatt mitt i 2 år, og kommer aldri til å bytte det ut.
    Ditt ble jo skikkelig fint med utskjærte hjørner.
    Kos deg og nyt klesvasken som tørker i sol og vind.

    SvarSlett
  3. Du, dette må jo være Norges fineste tørkestativ Tove!!!
    Rett og slett vakkert er det. Du kommer til å henge ut klesvasken sjøl om
    det sprutregner du nå tenker jeg. He he. Neida, men fysøren så fint det var.
    Klem fra Marit

    SvarSlett
  4. Fantastiske bilder Tove og flott beskrivelse :) Så nydelig kjole du hadde på deg,skikkelig retro ♥
    Du er kjempeflink til å ta stemnings bilder ♥
    Liv med bloggen Livslyst har lagt ut tegninger med eksakte mål faktisk :) Men uten utskjæringer



    Du har garantert det flotteste tørkestativet på lang lei :):)

    Klem klem

    SvarSlett
  5. Så fint! Med et så flott tørkestativ blir det jo kos å henge opp klær. Det blir jo sånn en deilig lukt i klær som får tørke høyt og fritt også. Er det deg selv vi endelig får se et glimt av her? :)

    Tusen takk for gode ord på innlegget om de to firbente. Det var jo helt rart å skulle si ja til en hund mens den andre fortsatt var borte på prøve, men det er jo to vidt forskjellige raser, med helt forskjellige energibehov (-og påvirkning på kroppen min, ikke minst..) Jeg ble igrunn ganske så rørt da jeg ble spurt om jeg ville ha henne, og Dorisen har bare godt av å ikke være enehund, så det var ikke så vanskelig å svare ja egentlig. Hva var vel livet uten dyr.. <3

    Ønsker deg flotte sommerdager, og håper solen gjør godt mot kroppen din også :)

    SvarSlett
  6. You and your dad make a wonderful team my dear Tove! I love your clothesline. It is so pretty and I love that you have such a great father too :))))
    All of your photos are so lovely my dear.
    sending big hugs...

    SvarSlett
  7. Det er så fint dit tørrestativ.
    Så flink en far du har som hjalp dig med det.
    Tak for at du deler.
    Sådan et ønsker jeg mig også,
    men synes ikke jeg finder den rigtige plads i haven.
    Rigtig god og dejlig dag til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlett
  8. Neimen....der er du jo snuppa!
    Så fin å flotte bilder at man skulle tro de var fra et interiørblad!
    Ta DEN du;))))
    Tørkestativet er dånefint og SÅÅÅÅ gøy med "Americano "omtale å greier....dette MÅ jeg vite mer om kjenner jeg! Tjo hei!

    Ha en super dag med eller uten (uten...NOT) skittentøy!
    Jeg må faktisk kjøpe vaskepulver NU.....Bye.bye sweety!

    Ps....Jeg skal spise smuldrepai i kveld.... og vet du hvor???
    Ho,ho får ikke vite det heller.....

    Okei da.....I det vakre lysthuset til min venninne som jeg viste på bloggen for litt siden;)
    Det GLEDES;)

    Knus på dig søde !

    SvarSlett
  9. Så utrolig fantastisk nydelig!!!!
    ÅÅÅÅÅÅ så heldig du er, ble bare bittelitt misunnelig......

    Nydelig bilder du deler også vennen!!!
    Håper dagen er snill med deg!

    Stor varm klem fra Anne-Marit

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.