onsdag 8. august 2018

Kom og bli med....


...på hagevandring :)


Ute pøsregner det her på Sunnmøre,og jeg begynner neeeesten å glemme den heseblesende,klamme,varme,forvirrende,stressende turen jeg hadde for et par uker siden nå snart. Linus skulle nemlig på Bridge-leir slik som han har vært de siste årene,etterfulgt av NM for juniorer. 
Det var mye frem og tilbake om hvordan guttefanten skulle komme seg opp og ned.- den lettere overhysteriske hønemora hans ville ikke sende han alene på fly,så¨da ble det bestemt at jeg skulle kjøre han nedover til Stikkestad (eller Spikkesund som Linus kalte det).
Nå ble det allerede en god tur rundt grøten her for det var jo hagevandring jeg skulle ha deg med på,- vel,siden Linus-befraktningen er det nærmeste jeg kommer ferie ville jeg gjerne gjøre noen mamma-ting i samme farten. Dermed ble det innlagt tur til Totenvika på hjemreisen,og til Fredholm Hageopplevelser.
Grunnen til svetten og stresset var en kombinasjon av umenneskelig temperatur (synes ihvertfall denne kjerringa) og en bil som fikk problemer dagen før.Når vi satte oss i bilen søndagsmorgen var jeg slett ikke sikker på om vi kom oss hjem igjen samme dag! Om noen har irritert seg grønn over en Jeep Compass som såvidt kjørte fremover i oppoverbakkene og lagde kø, ja da var det meg.Veldig gøy...NOT!
Lettere stresset i Totenland også,hvor det var ene åkeren etter den andre og vi havnet på grusveier uti gokk og mye rart,Men googledama,vår nye beste-veninne, ordnet ut og ledet oss frem :)




Akkurat helt presis når det åpnet var vi på plass, og ble ønsket velkommen av vakre Helen Fredholm som bor her og driver dette paradiset. Jeg hadde tidligere i år faktisk vært på et lite "foredrag" på biblioteket i bygda, og blitt veldig,veldig inspirert av dama,noterte til den stoer gullmedalje!Selvfølgelig i tillegg til de flotte bøkene hennes, og det man ellers har sett på nett for eksempel på bloggen hennes,instagram etc. Så nå skulle det bli gøy å få se hagen hennes helt på rett :) 





Så her blir det et salig bilderas, enkelte ting op og opp igjen...for akkurat sånn er det å gå rundt i hagen der,- man får liksom ikke nok av de vakre synene som møter deg hvorenn du snur deg,du må gå flere runder og se ting om igjen. Hagen som er i cottage garden stil er en herlig blanding av stramme linjer i form av hekker, og blomster i salig blanding...som gjerne har sådd seg selv og får vokse opp der den har "landet" .Klatreplanter vokser oppetter det meste og frodigheten er fantastisk.
I tillegg får man en intim og koslig følelse,siden Helen har laget flere rom i hagen ved bruk av hagemøbler...selvfølgelig i rett stil,her er ikke noe plastic fantastic må vite. Så har du huset da. Prikken over i´en,midt i smørøyet. Noe av det vakreste denne gamle-hus-dama har sett,- noe av grunnen var kanskje fordi hage og hus kompletterte hverandre så aldeles perfekt :)





Da stod selvfølgelig også paviljongen ikke mindre i stil,- både utvendig og innvendig. Her bor det noen med sans for detaljer !




Kjerringa her sømfarte selvsagt alt som vokste både høyt og lavt,- dette var på sett og vis sent på sesongen...siden det hadde vært så fint vær i år hadde mye blomstret mye tidligere enn normalt,akkurat slik som på Sunnmøre. Så kanskje gikk jeg glipp av den frodigste blomstringen...men likevel , alt var bare fantastisk!!!
Lurte jeg på noe var det bare å spørre så fikk jeg svar!





Et lite planteutsalg var der også,kjerringa her stod med rumpa opp og nesen ned ganske så lenge og gikk over alt av navn på sortimentet,- og selvsagt måtte noe bli med hjem :)
Det skal også nevnes at her er en skjønn,liten butikk som selger diverse snadder i helt riktig stil,for eksempel nydelig servise fra engelske Burleigh,nostalgiske blonder...de flotte bøkene hun har gitt ut og også noen fra superhelten min Claus Dalby...med mer.
Skjønne jenter korrekt antrukket pakket det jeg kjøpte så fint inn,- jeg liker når ting er gjennomført og det var det med logo både på silkepapir og bærepose...og registrerte jeg ikke samme "snirklene" som på logoen på en hagebenk tro? 






Selv om man omtent fikk heteslag her inne akkurat denne dagen var det likevel ikke veldig vanskelig å se for seg akkurat hvor herlig det måtte være å dandere seg nedpå her !!!!Så lekkert!
Pelargoniumene var intet mindre enn imponerende!








En snill og rolig firbent venn fant vi også, ja han var den første vi gikk bort til må vite...sånn er det når en er glad i dyr:)



Martine synes kanskje det ble litt kjedelig etterhvert,- hun sa på forhånd at hun ville hit men det var nok mest for å være kjekk med mora si! Så da fant jeg noen overraskende bilder på kameraet som ikke jeg hadde tatt ihvertfall ;)
Tullemusa er jo så skjønn som en blomster selv (klissklass fra en not-so-objectiv mor) så da får hun komme med i innlegget hun også;)








Og var det en ting som ihvertfall ble slått fast,så var det at Stokkroser det skal plantes neste år.De blomstrer riktignok ikke før på 2. året men slike skjønnheter er verdt ventingen!


Likte sååå godt oppstillingen på krukkene på denne måten,så stilig!












Noe som var litt spesielt var denne elegante,buede hekken. Jeg la nemlig merke til at det er akkurat samme type hekk som fra barndomshjemmet mitt,hvor pappa enda har kustus på en flott,formklippt gedigen hekk med buet inngang av akkuat samme type.Han har alltid kalt den hekkthorn eller noe slikt,men Helen kalte den noe annet som jeg visst har glemt like fort.Men jeg har aldri sett noen som har hatt samme hekk før så akkurat derfor var det litt morsomt :) 



Rik på inntrykk og med mye å tenke på var det på tide å dra hjemover etter en god times tid...jeg hadde noen trassige timer foran meg,så det var bare å komme seg inni bilen.Skulle gjerne vært her enda lenger,men kanskje kommer jeg tilbake flere ganger? Anbefaler ihvertfall alle som  har mulighet til å stoppe her og oppleve denne perlen av en hage,- en følelse av å komme tilbake i tid ,bli inspirert,merke hvordan hjertet hopper og spretter av de skjønne synene rundt hvert et hjørne...få kunnskap, og ikke minst et salig glis ! Gliser faktisk enda jeg !







4 kommentarer:

  1. Åhh! Tusen takk for så hyggelig omtale av hagen vår med så flotte bilder! Du er hjertelig velkommen tilbake på roseblomstring til neste år! Stor klem fra Helen

    SvarSlett
  2. Så smuk en have og så vanvittige flotte ideer og der er en stil og en ro man ikke kan beskrive. Der kunne jeg leve.

    Klem
    Charlotte

    SvarSlett
  3. Hyggelig å få ett flott tilbakeblikk på denne hagen som også jeg har vært så heldig å få besøke :-) Vil du se mitt besøk der kan du gå til denne adressen:http: //www.livihagen.com/2016/06/cottage-garden-pa-fredholm.html

    SvarSlett
  4. Åhh så utroligt smukke billeder af et vidunderligt sted. Dér ville jeg elske at gå rundt og suge inspiration.
    Hihi hvor er det sjovt. Jeg har også altid kaldt min datter Tullemus. Og hvor er din Tullemus smuk. Mon hun ligner sin mor :)

    Ønsker jer en smuk weekend.
    Klem, Lone

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.