søndag 20. mai 2018

Det helt umulige skapet....


...innimellom vaflesteking kan man vel gjøre noe "fornuftig" også,isteden for å stå og henge over vaffeljernet som egentlig gjør mesteparten av jobben selv.Gid var alt så enkelt...tenker jeg høyt og sikter til et visst skap.Ja egentlig to visse skap,som om ikke et var nok liksom?

Vi får vel begynne med det elementære,som er sikringsskapet i heimen. Som man bare må innse er der det er og må der være!
I alle år siden ungene har vært små har vi hatt hyller under sikringsskapet,og stablet spill,tegnesaker og bøker og såntslags som har vært kjekt å hatt lett tilgjengelig der! Praktisk.
Men om vi sitter på hovedstuen og ser ut i gangen hvor da dette berømte sikringsskapet befinner seg,med hyller med masse stablet i - ja da blir det uromoment for øynene!




I denne umulige kroken med det umulige skapet måtte noe gjøres...



























I lengre tid har kjerringa vært på leting etter et passende skap.
Det skulle passe både utseendemessig og størrelsemessig - sistnevnte ble den store utfordringen! Men utfordringer må man ta på strak arm,det var bare å lete og lete og ikke gi opp for det pleier ordne seg til slutt.Jeg hadde lenge lyst å ha slike stål garderobeskap med industriell look her men de passet ikke inn i størrelsen,blæ!Og andre skap var for høye,for brede,for dype....her måtte det bli et sånn midt-på-treet høyt skap,slett ikke dypt og maks 80 cm bredde. Jeg har sikkert lett i flere år,tro det eller ei! Men...en uke før konfirmasjonen dukket det opp et håp! På Godøya var det en som solgte noen gamle møbler..og jeg fikk han til å ta mål av et brunt lintøyskap.Og til min store forbauselse kunne det gå akkurat inn i dette smutthullet...herlighet,det var nesten for godt til å være sant.Til og med så gikk jeg selv og dobbeltsjekket målene selv om jeg egentlig kunne de i hodet etter laaaang tids leting - men endelig hadde jeg funnet det som kunne bli det perfekte skapet her!


Gubben ble dratt med på nye eventyr som jeg pleier kalle det når jeg skal avsted og hente noe "nytt" (=gammelt)!Vi var tygde og utigjenspyttet begge to etter en dag med knallhardt arbeid med taket på stuen...og i tunnelene ut på øyene var det kolonnekjøring på kvelden.Huff,det satt langt inne å sette seg i bilen for å kjøre utover...men det var nå tross alt snakk om det berømte,etterlengtede skapet så det var bare å bite i det sure eplet!




Huset vi hentet det i stod tomt og hadde sikkert gjort det lenge...Gubben gufset da jeg dro han med inn i kjelleren hvor vi kom til åpen dør etter avtale,her fikk han spøkelsesfølelse visstnok.
Jeg derimot var jo omtrent i heaven og kikket meg til alle kanter for her var det mye rart gitt. Men tiden var knapp om vi skulle komme oss hjem samme kveld så det var bare å laste skapet i bilen og kjøre seg hjem igjen. Her var det Martine som fikk spøkelsesfølelse og syntes skapet var omtrent noe av det ekleste hun hadde sett!
Men...skal si hun skiftet mening fort neste dag da hun kom hjem fra skolen og skapet hadde fått et par strøk med heft og sperregrunn og var hvitt! Da var det plutselig helt skjønt gitt! Og det var det også,og det kunne forsåvidt bare vært hvitt sånn sett.Men jeg hadde kjøpt inn en nydelig grønnfarge (Rusta) jeg tenkte jeg skulle slå til med...matchet den forholdsvis nye tapeten og greier :)


 

Malingen kom på og jeg så fornøyd at jeg nesten kunne sprekke av lykke...men lykken var ganske så kortvarig.Skapet gikk ikke inn i kroken!Hæ? Jeg skjønte ingenting og vrikket og vridde men neida,det var klin umulig.Så tok jeg frem målebånd og sannheten kom for en dag - selger hadde gitt meg feil mål.For på skapet stikker det nemlig ut en pyntelist både oppe og nede og den hadde ikke luringen målt.Blæ!!! Jeg skal love det ikke bare var skapet som var grønt nå..jeg var nok ganske så grønn i trynet jeg også der jeg i lang stund satt på gulvet og grublet på hva jeg skulle gjøre.Hvor skulle det ellers stå? Hva skulle jeg ellers ha her..under det umulige sikringsskapet?? Huff og huff for en nedtur.Etter en kort tids depresjon overtok aggresjon og stå-på-viljen.Skapet skulle faen meg inn samme søren!!!! Kjerringa lette frem sagen,riktignok med vondt i hjertet for det føltes veldig feil å sage i dette praktmøbelet som var så forseggjort og fint...men som sagt skulle det på plass og dette var eneste muligheten.Jeg sagde av listverkene oppe og nede,måtte sage av beina under,- og det var et slit uten like for det treverket var knallhardt! Skal si svetten silte,og bannordene flagret!Men det hjelper å banne litt,for skapet kom på plass det!
Og etterpå limte jeg på listverket der skapet stakk litt utenfor dette "hullet"...for et mikk-makk! Men altså - nå kan jeg bare le av hele spetakkelet og være fornøyd - to stk umulige skap har fått nytt liv og kjerringa er endelig i mål...


...søren meg ikke verst !


2 kommentarer:

  1. Nydelig skap ! Passet godt inn der . Ha en god natt . Klem Christina

    SvarSlett
  2. Hahaha altså Tove du er herlig. Smukt skab og godt du fik plads.
    Rigtig dejlig dag til dig

    Klem
    Lone

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.