torsdag 19. januar 2017

En livsnødvendighet....

 

...å jø å jø,hva skulle vi gjort uten blomster dere??


 I det grå og triste været må jeg bare pøse på med blomster,både levende og på krukker og kar,fat og kopper! Og det frisker opp og hjelper på!




Løkblomster,primula og tulipaner er herlige vårtegn!



Pittesmå spirer med blodbeger begynner også å sprette frem,- jeg har sendt ut litt frø rundt om (og har mer igjen om noen vil ha) og jeg må bare få anbefale "min suksessmetode" da jeg vet mange strever med å få liv i frø fra blodbeger.Det gjorde jeg selv første gangen jeg kjøpte frøpose fra butikk,ble ikke et eneste livstegn.Så fikk jeg tips gjennom en hageside på FB,og det var å så frøene i torvbriketter. Jeg hadde året før fått tak i en ferdig plante av blodbeger på Plantasjen og denne ga frø i store mengder som jeg sådde ca i mars i fjor tenker jeg.Fikk hundrevis med stiklinger faktisk,og det igjen ga meg selv mange planter både hengende og klatrende rundt om i hagen,og jeg ga også vekk planter.Kjempegøy!
Jeg bedrev hele planteprosessen på badegulvet slik de fikk god undervarme og satte en ekstra lampe over,og dekket frøene med plast. I år tok jeg en "spansk en" - bare for å prøve siden jeg har så mye frø,så satte jeg bare formene med torvbriketter og frø på kjøkkenbenken under lyset under overskapene.Seks dager det folkens,og de begynte å komme livstegn!Så løp og kjøp torvbriketter!
Det koster ca 70-80 kroner for en pakke. Hos meg står de konstant med vann,og etterhvert når det vokser seg litt større deler jeg brikettene opp og planter de rett i ny jord. Så får stiklingene stå og vokse seg en del større før jeg etterhvet planter sammen flere til en plante! Easy peasy faktisk.Og når våren og sommeren er her og den står ute er den ganske så "syta-laus" og enkel i stellet!Jeg har sågar en plante som står nede i vinterhagen,prøver å overvintre den...den lever enda faktisk!!! 


På tulipanens dag ble det litt attåt...litt bjørkekvister og roser! Fint med det samme en dag eller to,men så vokser jo tulipanene og da er det greit å fordele litt...og på den måten blir det mye variasjon og glede,og man får pøte blomster oppi både ditten og datten :)



Diverse fra Green Gate og litt annet setter virkelig farge på hverdagen! Tallerknene med rosa blomster på er fra Idé Skeidar,- jeg kom over dem akkurat i det de holder på å gå ut selvsagt,ikke helt heldig med den men det gjør ikke noe at jeg ikke fikk tak i så mange for jeg blander gladelig jeg.Sammensurium vet dere ;)





Jeg er tidlig ute og har begynte å ta litt stiklinger også,nå er kjøkkenbenken snart sprengt her i heimen !!! NYe små pelargonium babyer som forhåpentligvis har masse livslyst og vokser seg til flotte planter! jeg har også sådd stemor,eller sånne ministemor som kanskje egentlig heter fioler?? Jaa,whatever.Løvemunn har også kommer i jorden.Så at det er vår inne hos meg er ihvertfall sikkert og visst,og utrolig deilig for kropp,sjel og sinn! Får rett og slett litt vårlig energi og det er vel bedre enn hvilken som helst vitaminpille!!! Så saken er grei...


...blomster må vi ha!


10 kommentarer:

  1. Så utrolig vakkert du har dekket bordet, Tove. Våren oser mot meg fra dine herlige bilder.
    Ha en fin dag videre
    Klem

    SvarSlett
  2. Så vårlig og fint dekket bord, der vil man gjerne sette seg ned!
    Blomster er jeg og helt avhengig av. Det gir både energi og glede. Gleder med til å så Blodberger.Jeg har allerede sådd Paprika.Nå lengter leg etter litt mer vår ute også, jeg vet jo at den kommer!Kos deg med dagene.
    Vh.Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Ja bloster og spirende planter er bedre end alverdens vitaminpiller.
    Hvor ser det dejligt forårsagtigt ud hos dig. De fine pastelfarver klæder hinanden så godt. Jeg må have sat forårsløg i nogle af mine Green Gate kopper.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlett
  4. Härliga bilder, Green Gate kan man inte få för många av, de gör en glad och kan användas till så mycket.....älskar dom.
    Kram/Ingela
    lantlivpaliljegarden.blogspot.se

    SvarSlett
  5. Kære Tove
    Nu kom jeg da helt i forårsstemning. Så herlige billeder af både friske blomster, og blomster på kopper og tallerkner. Aldeles herligt

    Ønsker dig en dejlig dag
    Knus Lone

    SvarSlett
  6. Så nydelig hos deg, ja, nå fikk jeg rene vårfølelsen, har ikke tenkt på frø og stiklinger ennå...

    SvarSlett
  7. Ljuvliga blommiga pasteller hos dig...både i porslin och blommor!
    Idag skiner solen här och livet känns gott denna lördag.
    Kram från Titti

    SvarSlett
  8. ÅÅÅÅ, det ble jo helt perfekt å titte innom her og får inspirasjon i dag! Du skjønner, nå kom nemlig solen for første gang skikkelig fram i hagen vår. Vi har litt mørketid her i desember og januar, men om sola skinner, så dukker den opp en av de siste dagene i januar og det gjorde den i dag. Attpåtil dukker du opp med stiklinger, selv om det er noen dager siden :) Nei, nå skal jeg sannelig se om jeg finner en frøkatalog jeg kan velge og vrake litt i. Torvbriketter har jeg brukt jeg også, det er en god start på en ny vår! Nyt blomstene Tove! Klem fra Nina

    SvarSlett
  9. Kjempefint med blomster Tove, kom i vårstemning eg no... -du e som alltid sååå flink å lage det koselig! KLMs Trudelutt

    SvarSlett
  10. Helt enig,en livsnødvendighet her også,med både blomster og farger:)
    Herlige bilder,ble ganske våryr:)
    Nydelig servise,men synd de var på vei ut av produksjon,la merke til det på de første bildene,å håpte du skrev hvor det var fra,men da kan jeg bare glemme det,hehe,jaja;)
    GG er nydelig sammen med det meste,så får fylle på med litt av det her og:)
    Greie tips til blodbegerfrøene!
    Så må jeg og få tatt pelargoniastiklinger snart:)


    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.