tirsdag 19. juli 2016

Hverdags-spenning....


...man har kanskje ikke mye spennende i hverdagen når man synes det å gå og se på en roseknopp i utvikling opptil flere ganger for dagen er spennende!Men sånn har det jaggu meg blitt her på haugen,ihvertfall for min del ;)
Har gledd meg så veldig til å få se Hurdalsrosen som jeg plantet ned sent i fjor i blomst...har så langt bare sett mange flotte bilder,og dermed har forhåpningene vært deretter!!!
Gleden var stor da det endelig begynte å sprette frem skjønne små rosa knupper :)

 Hurdalsrosen er plantet sammen med en New Dawn,og ikke bare fargene på blomstrene men også bladverket bryter med hverandre så jeg er veldig fornøyd med den saken.Når det gjelder selve rosene synes jeg kanskje de var litt små...men absolutt skjønne og det gledes til de vokser seg høyere og frodigere både Hurdal´en og New Dawn´en :)




"Ja..no e d ferietid?" spurt en av naboene mine meg da jeg gikk forbi. Ferietid og ferietid tenkte nå jeg - sommerferien er den travleste tiden for meg.Da skal jeg i tillegg til vanlige oppgaver som vaske/rydde og lage mat finne på ting sammen med ungene.Hunder skal børstes og gåes tur med...jaja,det gjør jeg jo hver dag. Så er det hagen hvor jeg prøver å smette ut litt innimellom verste solen.Så er det alle prosjekt som skal ferdigstilles,og Gubben og gamla her har endelig begynt å få ting unna så smått.
Vi har blant annet fått støpt desse trappetrinnene på fremsiden av fremsiden av huset (Nei det var ikke en skriveleif hihi).Forklaring: vi har støpt en forhøyet plate under altanen og der står nå boblebadet vårt samt vi har en liten sittekrok.På fremsiden av denne er det vi har laget et par trinn slik det ikke blir så høyt og unaturlig opp til platten. Og så har jeg allerede funnet ut at her er det koslig å sette seg nedpå :)



Med noen gode puter,roser i blomst....hele tre nye deilige bøker 

(hvis tema sikkert kan tenkes til hva det dreier seg om av dersom du kjenner meg takket være superkjekt gavekort på Adlibris til 29- årsdagen min (host,hark..rusk i halsen,takk igjen Elisabeth og Espen og co - super gave!)

og god kake som ikke er en kake men snadderlekkersjokolade kjøpt på Båtfestivalen kan man  trygt si at jeg var fornøyd med stoda ! Trappetrinn er sannelig trivelig :) 




 Som om ikke det var nok lykke på en gang! Men neida...det eksploderer i desse dager dere! Noe annet jeg har studert med argusøyne ikke bare i år men i flere år med tålmodighet som har minket mer og mer var lykken formidabel da det kunne observeres Peonknopper i hagen!!! Og nå har de vist seg i all sin prakt.Jeg har plantet forkjellige typer men ikke alle samtidig - dette er nok de første og jeg tror det er "Bowl of Beauty" 6 stykker dere - jippi!
Og de skjønne Lykkefundrosene mine blostrer voldsomt og dufter nydelig...den er ikke så høy enda siden den ble plantet i fjor sent på høsten,- var det 29 kroner jeg betalte for den??? Iallefullafall er den en hardfør og god rose og kan den jo bli opptil fire-fem meter høy og jeg fantaserer jo allerede om det skuet kan dere tro :)



Mer hverdagslykke og spenning...for nå skjer det ting på utsiden av vinterhagen.Hvilket er en forutsetning før jeg kan gjøre noe på innsiden av vinterhagen! Nå skal det bli helt tett,og ikke minst fint.Gubben og jeg er særdeles stolte så langt - har fått på kledning på "øverste" etasje og det blir under også etterhvert som jeg får tak i det nødvendige materialet...har en litt spesiell plan her nemlig,det blir prikken over alle i´er altså,- nå kniser jeg fornøyd inni meg her jeg sitter og tenker på den saken! Det skal selvsagt også etterhvert listes og sprosser skal skiftes ut.Ta i betraktning at både jeg og ikke minst Gubben er helt amatører i snekker og hpndverksfaget, men lærer litt etter litt og blir forhåpentligis flinkerre litt etter litt også !Gøy er det ihvertfall både og prøve og å få til selv. I desse dager testes virkelig tålmodigheten min,holder på å fjerne maling av døren inn til vintehagen og det er altså x antall lag med maling som skal vekk!!Ser dere forresten på hjørnet av vinterhagen så står det en grønn kasserolle med noe foreløbig grønt oppi (Cosmos in spe).Bak den igjen folkens stikker det opp en grønn kvast - gjett hva???
Noe like så etterlengtet og drømt om - nemlig en Wisteria/Blåregn!
Plantet i vår,og som den har vokst...helt utrolig.Enda mer utrolig er det at den faktisk blomstrer!!!!!! Jeg trodde det kom til å ta år før det skjedde,men jeg hadde vle bare flaks.Uansett blir nok utfordringen å få den til å overvintre - men jeg håper sååååååååå!!
Tenk om den gjør det da og vokser oppetter her og gir kaskader av blplilla blomster? Det gjenstår å se - må jo ha mer spenning på lur!



Dette er den fineste rosen jeg har.Det er bare så forbasket at samme hvordan jeg vinkler både kameraet eller meg selv for å få det perfekte bildet så blir det likevel ikke så fint som rosen fortjener. Dufter fantastisk,stor og tung og jeg er forundret hver dag når jeg ser den henger på tynne stilker.Maaange blomster,i nyyydelig cerise farge men med lysere/hvite yttersider.
Kommer jeg over denne flere ganger kjøper jeg den pronte!!!!!


Det ble mye rose-prat dette. Bær over med meg,jeg er på en rosa lykke-sky! Og det verste av alt...det blir sikkert mer. For hvem har vel ikke kjøpt seg Rhapsody in Blue? Nyyydelig. Nå kommer den og Maidens Blush i bedet på fremsiden av huset og det er en viss fare for at denne kjerringa kommer til å ligge,krype,klatre og gjøre det som skal til for skjønne bilder! For den som eventuelt måtte se det synet så blir det nok ...

....moro i hverdagen ;)



7 kommentarer:

  1. Ja, er det ikke spennende med roser og blomster? Klart vi må være spente på å se det vi har plantet.Det finnes jo så utallig mye fint til hagen. Vil ha, vi ha!
    Jeg har i alle fall kjøpt med en rose med små lysrosa blomster.Tror den het Fairy
    Tale, men jeg vet ikke hvor den skal plantes! Uansett, godt at vi har glede av de små ting! Ha en fin sommerdag!
    Vh.Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Flowers, pink colour and beautiful roses... mmmm... great :)

    SvarSlett
  3. Ein herrlicher Blick durch den Garten.
    Romantisch und lieblich... mit all den Rosen und den Farben.
    Treppenkaffee und ein inspirierendes Buch...das sind gemütliche Stunden.
    Hab weiterhin schöne sonnige Momente.
    Alles Liebe,
    Manuela

    SvarSlett
  4. Deilig rose- og hageglede hos deg :) DEt er alltid så godt å komme inn til deg, for du deler en sånn god stemning at jeg skulle ønske jeg var der selv. Deilig trappeplass du har fått deg også :)

    SvarSlett
  5. Så vackert och somrigt hos dig....helt ljuvligt! Alltid lika kul att kika in till dig och ha nu en fortsatt skön vecka.
    Sommarkram från Titti

    SvarSlett
  6. Skønne skønne roser, billeder og en ufatteligt lækker kage. Ja det er da den rene lykke og idyl. Kan godt forstå du ikke kan stå for alle de smukke roser, og jeg har det helt ligesom dig, men må beherske mig lidt, for pengepungen kan ikke følge med hahaha... men så kan jeg jo bare kigge på dine.
    Tusinde tak for dine dejlige indlæg søde Tove <3

    Mange knus
    Lone

    SvarSlett
  7. Så nydelige roser, Tove. Hurdalsrosen er nydelig. Treet mitt er blitt kjempestort og hadde roser i fleng, men desverre er det over nå.
    Ha ei flott uke

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.