torsdag 7. april 2016

Ingen helbom....


...med Buksbom!!!

via                               via


Jeg har alltid vært svak for Buksbom! Og alltid hatt så lyst å kjøpe meg de lekre,formklipte i spennende fasonger.
Men andre ting i hagen har blitt prioritert før det,sånn at lystene de sitter jeg igjen med enda.Men i fjor måtte jeg prøve noe!
Til alt hell har jeg faktisk en Buksbom-kule i hagen,ganske gedigen sådan.Den er en rot vi fikk fra barndomshjemmet mitt så da er det ekstra stas. I fjor da jeg klipte den ned tok jeg meg tid til å lese litt om formeringa av Buksbom,for tenk om jeg kunne ordne ut selv?
Lesingen ga meg inspirasjon og håp - dette kunne være lovende.
Satte de avklipte grenene rett i mold og riktignok stod de hele sommeren i fjor - det spennende var å se om de overlevde vinteren!
Og det har de - så gøy!!!! Nå kan kjerringa virkelig sette herlige Buksbom-planer ut i live! Økonomisk må vite,hihi ;)



Og selv om jeg har konkrete planer er jeg alltid åpen for nye idéer,så her kommer en god dose med bilder som får hjernecellene i sving hos meg ihvertfall!!! For et par-tre uker siden hadde jeg forøvrig en åpenbarelse av en idé som kommer til å bli så lekkert - på fremsiden av huset hvor det nå bare er asfalt har jeg planer om å lage opphøyde bed,i tillegg til masse krukker med blomster etc.
Nå kom jeg på at jeg skal ramme inn de opphøyde bed´ene med lave buksbomhekker,og ser det soleklart for meg og det blir bare så fint!
Så her er det bare å lage stiklinger fortere enn svint!


                                                    via                                  via
                         


Det eneste aber´et er at Buksbom vokser saaaakte...så enkelte av planene tar nok sin tid men hva gjør vel det...en hage blir ikke vakker over natten og skal ta tid ! Dessuten er det ekstra gøy når man har gjort det selv og i tillegg spart tusenlapper :)

              via               
via
                                                                         via



Den som ikke får idéer til hagen sin av desse bildene tenker jeg!!!
Det er så lekkert med den grønne Buksbom´en som også gir et litt formelt uttrykk og balanserer!Og så er det jo supert at den er vintergrønn i tillegg :)


Utrolig lekkert å bruke Buksbom som innramming av diverse!!

via                                                               via


via                                                                          via

Jeg plantet noen av stiklingene jeg tok i fjor sammen i en stor gammeldags søppeldunk (av alle ting) ,og de skal etter planen bli en kule etterhvert. Akkurat hvordan jeg skal få til like perfekte kuler som på bildet må jeg nok forske litt på,men jeg har troen!
Sjekket stoda på dem før i dag og de ser ut til å ha vokst litt allerede,og er like grønne og frodige heldigvis!

                                                                            via

                                   via                                   via


Buksbom sammen med grus er også utrolig lekkert,og jeg venter bare på at vi skal få opp restene av en viss Kristtorn-rot slik vi kan få planere og legge grus her også!Det gledes !
Skal også ha grus mellom bed´ene jeg skal ha på fremsiden av huset...joda,skal love det er mange planer hos kjerringa her !
Kanskje til og med for mange...men det går liksom ikke an å bare kutte ut en tanke når den først har begynt å svirre,så man får ta det pø om pø!Stiklinger er ihvertfall begynnelsen i dette tilfellet!

via                                    via



Har du tilgang på stiklinger av Buksbom så var det lekende lett å formere dem så jeg anbefaler på det varmeste at du prøver om du er like svak for Buksbom som jeg er.Og var du ikke svak fra før så ble du det vel etter desse bildene??





2 kommentarer:

  1. Skal si det var mye flott buskbom her ja !
    Er jo bare SÅÅ lekkert !!!
    Her står det buskbom stiklinger på rekke og rad .
    Det går bare SÅÅÅÅ sent å få de store ..har gjødslet de ekstra nå og håper de setter fart på seg .
    Har klart å få til et par trekant bed med egenprodusert buskbom rundt ...men jammen har det tatt noen år ! Men fornøyd ...det er jeg !
    Lykke til !
    Klem fra Anne

    SvarSlett
  2. Utrolig fint! Jeg har ikke Buskbom i hagen , men det hadde vært fint.Virker lett med stiklinger, så om jeg ser Buskbom hos noen kjente, vil jeg gjerne prøve.
    Vh.Anne-Mari

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.