mandag 28. september 2015

Hva skal barnet hete.....


...fødselen er nemlig i gang!



Graviditeten har vært temmelig langvarig,til forskjell fra mine tidligere graviditeter hvor jeg har hatt verdens beste tid og gjerne kunne rugd på ungene inni der enda lenger så har jeg vært veldig utålmodig denne gangen.Men har til felles at jeg har storkost meg med "denne babyen" i magen også :)


Denne uken,- i dag???? - skal fødselen settes i gang.
Vi skal begynne på den omtalte vinterhagen!
År med leting på nettet etter både material og inspirasjon.
Især Blocket.se har blitt gransket titt og ofte,i håp om å finne de helt perfekte vinduene og dørene.Utvalget var til tider upåklagelig,utrolig mange flotte til slags!
Jeg kunne kjøpt dem alle,hihi!


Vi fikk til slutt tak i vindu her i bygda faktisk,ikke så gamle dessverre,men look´en skal vi nok få til lell!
Har jo en snill pappa som er tryllekunstner :)


I hodet har det nesten kokt over til tider med alt man vil gjøre!
Møbler og andre innkjøp står på lur "overalt" !
For et par uker siden kom døren hit og var enda finere i virkeligheten,dån altså!Klarer knapt å vente med å lage høstkranser å henge på den og pynte utenfor!!!


Det som i grunn og bunn gjenstår er å velge sprosser!
Og det må jeg sikkert vente med å bestemme til vi har fått opp alt,spesielt døren vil nok være utslagsgivende!



Men det er viktig å være godt forberedt så i dag blir det innlegg med maaaaange bilder med sprosser i diverse utførelser!
Jeg skal nok være forberedt ja,og stille til "valg" med nok info!



 Sprossene må være fine både utenfra men også innenfra,vil ikke ha følelsen av å sitte på utstilling og det skal samtidig være lyst!





 Og viktigst av alt er jo at de kler huset!Jeg skulle veldig gjerne hatt en veldig gammeldags snirklete skjønn variant,men tror det blir litt krasj og "too much"!Å skape en helhet er målet jeg bestrever!



Gubben "kom i skade for" å kalle vinterhagen for peisestue!Vræl - det var ikke en passende beskrivelse i det hele tatt synes jeg,men samtidig har jeg smakt litt på ordet "vinterhage" de siste dagene som en slags etterreaksjon på den grufulle peisestue-uttalselsen,og funnet ut at det kan nå hende kjerringas tittel også er feil!!??
Kanskje er glassveranda navnet på det kommende barnet?


Siden dette blir et dilemma av dimensjoner så får vi vel finne en egen betegnelse på rommet?



I prinsipp vil det vel ikke bli så ulikt dette på bildet over.....det skal "glasses inn" under altanen og det blir to vegger som her! Hva ville du kalt det??????


Inne vil det jo bli litt hagepreg,med store karmer til blomster....det blir spesielt kjekt nå til vinteren hvor de kan få stå litt kjølig mens de venter på våren!Og så blir det jo litt stue også for vi vil ha et rom vi kan kose oss i,enten med dørene vidåpne ut mot hagen vår og sommer eller med fyr på peisen om vinter´n!


Elsker vindu som desse men det blir litt for mye,men legg merke til de fine detaljene på staffasjen,slike detaljer kan gjøre mye!!!
Skal sant sies har jeg allerede funnet ut en detalj jeg skal ha som gjør at det kiler i magen av glede og opprømthet bare ved tanken!
Det blir såååå bra :)


Samme med huset over her,nydelige små men viktige detaljer!



En ting som er helt sikkert og visst er at det kommer til å gå litt på kryss og tvers!
Det har blitt litt signaturen her til gards,men så er det om å gjøre å gjøre det med forsiktig hånd slik det ikke blir for mye!
Slike kryss heter forresten Andreas-kors!

(
Apostelen Andreas (gresk Ανδρέας (Andreas), engelsk Andrew), var en fisker fra Kapernaum, yngre bror av apostelen Peter, elev av Johannes Døperen og en av Jesu første disipler. I den ortodokse tradisjonen kalles han for Protocletos, «den først kallete». Hans festdag feires i de vestlige og østlige kirkene den 30. november (etter tradisjonene datoen for hans martyrdød), en dag som i norsk tradisjon kalles Andresmesse eller Anders fisker. Dagen er Skottlands nasjonaldag; Andreas er Skottlands skytshelgen, og helgenens kors, andreaskorset, pryder Skottlands flagg. )


Tenk når jeg kan henge julestjerner i vinduet.O lykke!

Men jeg eeeelsker denne varianten av sprosser da!
Nydelig både innenfra og utenfra!  




Et nydelig nybygg med historiske detaljer.....




....og jeg må bare avslutte med dette praktbygget  av et sveitserhus med utrolig utsmykning og detaljer!
Et sånt må det bli i mitt neste liv!

bilder via Pinterest

10 kommentarer:

  1. Oh... love, love, love! :) I love that kind of windows and yes, I want to buy all of them like you :) In my dreams I can see small white wooden house with that windows and lovely porch :) Beautifil pictures! :)
    Have a nice day Tove :)
    Justyna

    SvarSlett
  2. ÅÅÅÅ så gøy. Gleder meg til å ta del i graviditet og fødsel får jeg vel si.
    Dette blir kjempestas. Kan ikke bli annet enn bra dette, med all den flotte inspoen du har hentet deg.
    Masse lykke til med byggingen. Jeg GLEDER meg med deg.
    Stor klem fra Marit

    SvarSlett
  3. Oi oi så mange fine bilder. Blir spennende å se hvordan det blir hos deg :-) Liker helhets-tanken din, og ikke gå for alt man har lyst på;-)

    SvarSlett
  4. Hold nu op det bliver så spændende at følg. hvilke store og smukke planer. Jeg er helt solgt over de smukke huse du har vist os. Det må være så lykkelig en begivenhed at skulle nedkomme med en smuk vinterhave. Glæder mig til at følge ankomsten.
    Fantastisk dag og masser af tanker til dig og dit nye projekt.

    Charlotte (Hos Villa Fryd)

    SvarSlett
  5. Det var litt av en flott samling vinduer og dører, Tove! Dette kommer til å bli helt nyyydelig!!! Så heldige dere er, gleder meg til å se hvordan det blir. Lykke til!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  6. Det vil jeg glæde mig til at følge. Det bliver spændende og sikke mange fine eksempler, får jo helt lyst til at bygge selv. Kan godt forstå hvis du glæder dig.
    God aften til dig.
    Klem Lonni

    SvarSlett
  7. Wow Tove !!
    dette blir gøy
    jeg er sikker på at du kommer frem til det helt perfekte
    ønsker meg jeg også...
    dette blir gøy
    klemmer i fleng fra Eli

    SvarSlett
  8. Dette blir morsomt å se mer av!! Gleder meg veldig til å se hvordan det blir til slutt. Jeg elsker bildene og ideene dine, og jeg kjenner at jeg blir veldig inspirert nå. :-)

    SvarSlett
  9. Åh så mycket härlig inspiration! Underbart med alla vackra gamla fönster. Hoppas allt går bra!
    Ha det gott!
    Titti

    SvarSlett
  10. Oi, oi, oi, så masse vakre og inspirerende bilder! Heldiggrisen du som skal få realisert drømmen om en vinterhage! Jeg har også lyst på ! :)

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.