onsdag 29. juli 2015

På fremmede stier....



...det var dagens krav fra ungene da mamsen proklamerte at data-tiden for i dag var over og at vi skulle ut på tur.Da ville de absolutt gå en plass de ikke hadde gått før...og jeg fikk en utfordring som jeg selvfølgelig tok på strak arm!
Så vi satte oss i bilen og kjørte avsted...og underveis kom jeg på at Friluftsrådet hadde laget så fint til på Stafsetneset så det kunne vel være noe å undersøke?

Mellom meg og deg kan jeg jo innrømme at jeg hadde litt baktanker med dette turmålet,for jeg titter ofte bort dit når jeg kjører forbi langsmed Sula-øya for der står det et vakkert gammelt hus!
Akkurat slik jeg liker dem så godt :)

Og faktum er,at jeg for maaaaange år siden overnattet i nettopp dette huset,- her var vi på Speiderleir nemlig :)

Siden jeg ikke visste hvor vi skulle da vi begynte å kjøre tok jeg ikke med meg kameraet, så da ble mobilen brukt til knipsing i villelse da jeg småforelsket måtte knipse ørten bilder av alle de fine detaljene!Sagt det før og sier det igjen:

De kunne det i gamle dager!!!!!



Ved huset står det en liten informasjonsplakett om stedet,og her har vi et bilde fra dengang da!Skal si det har vært et staselig sted!Hovedhuset er fra ca 1850,og ble brukt som handelssted.Etterhvert ble hagen lagd standsmessig til med terasser,gangveier,mange sjeldne tre,busker og stauder.
Huset eies nå av Ålesund Kommune, og det siste året har det blitt laget fine gangveier på området med mange koslige stoppested,humoristisk merket med skilt som får deg til å glise godt.En herlig liten sandstrand var dagens høydepunkt for ungene..og hundene klikket litt i sanden de også og løp og lekte (med bånd)!Det er ikke dagligsdags med sandstrender under tærne her nemlig!



En slenge,trær å klatre i og krabbefjøre er aldri feil heller :)
Hit vil vi tilbake en dag det er varmere og sol,slik vi kan få både bade og grille og ha en skikkelig kosedag.Men vi koste oss godt i dag også og kom hjem langt ut på ettermiddagen!


Jeg hadde selvsagt glatt overnattet her en gang til,men en viss frøken Martine mente på at her måtte det bo spøkelser og såntslags og hun hadde nok ikke satt foten inn i dagslys engang!


Så jeg måtte nøye meg med å se på fra utsiden men jeg er i grunne fornøyd med det også jeg :)


Og når ungene var fornøyde var alle glade, og det er jammen slett ikke verst bare det!
Ta deg en tur om du bor i området!


Huset er helt nydelig!!!!!!
Men det er naturen rundt også,- denne gangen ble ikke den prioritert å ta bilde av men det skal nok bli på neste tur :)

3 kommentarer:

  1. Du tar så mange fine bilder!
    Drømmer meg jo helt bort i dette gamle, fine huset ♥
    Og du har helt rett; de kunne det i gamle dager :)

    Fortsatt god sommer!!

    SvarSlett
  2. Ja det var et nydeligt hus. Elsker træhuse og skulle ønske at vi boede i et sånt.
    Dejligt med tur med børnene. Måske vi også skulle på tur i dag? Lige nu sover de, klokken er ikke så mange endnu. De får sove lidt længere og så er det op og i gang, for nu starter skolen snart og de skal vænne sig til at stå tidligt op igen.
    Rigtig god og dejlig dag til dig kære Tove :-)
    Klem Lonni

    SvarSlett
  3. Ja det var et nydeligt hus. Elsker træhuse og skulle ønske at vi boede i et sånt.
    Dejligt med tur med børnene. Måske vi også skulle på tur i dag? Lige nu sover de, klokken er ikke så mange endnu. De får sove lidt længere og så er det op og i gang, for nu starter skolen snart og de skal vænne sig til at stå tidligt op igen.
    Rigtig god og dejlig dag til dig kære Tove :-)
    Klem Lonni

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.