onsdag 7. august 2013

Endelig tok jeg meg tid......


 ...til å stoppe opp.Jeg har tenkt det så mange ganger,gjennom så mange år.Faktisk hver gang jeg har sust forbi...dette fantastisk vakre huset som står så aldeles forlatt og forsømt sånn omtrent midt langsmed veien gjennom Gudbrandsdalen.Det skriker etter en kjærlig hånd og noen som ser for et fantastisk byggverk det en gang var.Og ER!For jeg er like forundret hver gang jeg kjører forbi og huset enda står!Det ser ikke ut som om det tåler et lite vindpust  før det skrangler et siste sukk og faller sammen...men jaggu klamrer det seg fast til livet....det vil ikke dø!!Det står der så uendelig vakkert i sin falleferdighet,år etter år!!!


Og helt ærlig...burde det få lov til å dø i det hele tatt?


Nå skal det ikke stikkes under en stol at mitt hjerte blør og gråter for de fleste falleferdige gamle hus...men dette er det noe helt ekstra med!Makan til detaljer og håndsverk...
her ligger det mye historie vi må ta vare på - tenk at de klarte å lage alle utskjæringer og detaljer før i tiden uten maskiner,og hvor flott og staselig dette huset må ha vært!!!



Det kan ikke ha vært hvem som helst som bodde her....så spennende det hadde vært å vite,ikke sant? Og var det den nye veien rett utenfor inngangen som gjorde at folk sluttet å bo her mon tro?
Jeg kunne ikke unngå å legge merke til at det bodde folk i nabohusene på samme gården,ikke mange metrene unna.....


Burde det ikke vært forbudt å lage slike kulturskatter forfalle?
Og vil man virkelig det,om man råder over noe så fantastisk???Det er lett å sitte hjemme og fordømme de som ikke har tatt vare på vakre huset...slikt koster jo både tid,penger og kunnskap og er tross alt ikke bare,bare å ta vare på...dessverre.Det er da jeg savner at Riksantikvaren svinger sabelen,åpner pengeboka og lokalbefolkningen starter en forening for å ta vare på Gudbrandsdalens arv.For selv om fine-huset "mitt" her er det aller,aller fineste av dem alle så synes jeg det var enda flere tomme hus å kjøre forbi denne gangen.Ja mens jeg er i gang og preker så synes jeg jaggu de burde frede hele dalen og la den stå på verdensarv-listen i samme slengen!!!Og om ikke noe av det ovennevnte skulle skje,må det da vel være en eller annen riking som samler på gårdsbygninger og tun og såntslags som kan barmhjertige seg over dette stakkarslige,inderlig vakre huset?
Og om de som er ansvarlige for huset ikke makter å ta vare på huset selv,gi det da for fa..n bort til noen som vil ha det da??
For det er håp enda....et pittelite et sådan,men like fullt !!!!

Var det siste gangen jeg fikk kjøre forbi deg vakre hus?

5 kommentarer:

  1. Jeg kan godt se hvad du mener. Det er virkeligt et smukt Hus eller har været. Synd at det er gået i forfald. Men ja det rummer helt sikkert meget historie. Det gør helt ondt at se det.

    SvarSlett
  2. For et fantastisk hus! Det skulle faktisk ikke vært lov til å la slike kulturskatter forfalle... Vi skulle heller blitt belønnet vi som tar vare på en del av vår kulturhistorie! Kan ikke folk få øynene opp for å bevare de gamle husene istedet for å bygge nye "dårlige" hus?! Får vondt langt inni sjela av å se slikt forfall, skulle gjerne tatt vare på dem alle ;) "Folk treng hus, og hus treng folk"

    SvarSlett
  3. Utrolig vakkert hus!!
    Ja det er en skam å la det forfalle!! Fantastisk utskjæring og med drager i mønet:)
    Jeg klør i fingrene etter å gjøre noe når jeg ser slike hus:)
    Uff jeg blir riktig lei meg når jeg ser slike forfalne hus.
    Klem Reidunn

    SvarSlett
  4. SÅ ENIG MED DEG TOVE
    FOR ET HUS
    SUKK HÅPER VIRKELIG NOEN FÅR SATT KLOA I DET<3

    SvarSlett
  5. Vet du hvem som eier det ? Isåfall har jeg lyst til å kontakte de:)

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.