fredag 20. mai 2011

går det an.....


... å synes synd i et hus? 
For det klarer jo faktisk jeg å gjør!Sitter og nynner "mio babbino caro" etter den nydelige versjonen på Norske Talenter nå nettopp,og ser på dette en gang så vakre huset som har forfalt men kanskje er det håp?
Etter et av mine mange besøk hos min gode venn Finn (.no) fant jeg dette huset i Ørskog ikke langt unna meg som rett og slett gies bort!Må plukkes ned og fraktes bort av den tilkommende eieren...og skrullete lille meg kunne jo i teorien godt tenkt seg huset hun,men i praksis....er det vel ikke så gjennomførlig dessverre!Men jeg håper inderlig "den rette" finner denne annonsen og hopper i det - jeg kan garantere en ting ihvertfall og det er først og fremst mye godt arbeid,men også lønn for strevet når man er i  mål!
Lykke til du nydelige,vakre hus med det fantastiske inngangspartiet og mye spennende historie i veggene............
En annen trist sak for meg ihvertfall,er at Ålesund Kommune har takket nei til å bevare/ta seg av Slinningsbua! De har nok å bruke pengene på!!!!
Og de som har arvet dette fantastisk flotte landemerket sier at Slinningsbua like godt kan rives!!!ÅÅå forferdelse!!!!!Hvor er fylkeskonservatoren når han trengs???
Vaaaaarsku her!!!!!!
Slinningsbuda har bare potensiale i mine øyne;hva med å lage hotel,restaurant,selskapslokaler,museum,-eller alt i hop på en gang...og i tillegg gjestebrygger for båter ..bryggedans...lage en livat plass som sjøfolket og andre kan kose seg!?
Jeg skulle jo gjerne tatt hele Slinningsbua også jeg...men det kreves nok finanser av dimensjoner som er helt fjerne for denne frøkenen!Hvor er noen brennende engasjerte sjeler som kan danne en støttegruppe og så et slag for dette landemerket for Ålesund?
Båtturen til Ålesund..eller byen som vi sier,kan aldri bli det samme om vi ikke har Slinningsbua  - når jeg var liten jente og båten tok ganske mye lenger enn det den gjør i dag (6-7 min fra vakre Sula som vi ser i bakgrunnen her),da var Slinningsbua et sikkert tegn på at nå var vi nesten fremme!Og kikker jeg ut av kjøkkenvinduet mitt ser jeg rett bort på Slinningsodden og Slinningsbuda som står der så stolt...med all sin historie...selve grunnhistorien til Åleund,som ble bygget på fiske! Så på sett og vis så er jeg jo litt glad i dette monumentale bygget jeg da.....
tullingene borti byen har revet nok hus (og fuglefjell) som burde stått den dag i dag,nå må de pinadø´ ta til vettet!

kloke ord fra ei sulataus!


3 kommentarer:

  1. Jeg elsker alt gammelt og med historie. Mannen rister på hodet av alt det skrapet jeg samler på. Det er jo en del av arven vår. Jeg syns begge disse husene er flotte. Syns at de skal rives.

    God helg!

    Karen

    PS: Tørkestativet mitt er ferdig!

    SvarSlett
  2. Sukk, ja det huset såg eg også på Finn. Tenk om det kunne blitt restaurert, hadde blitt nydelig! Utrulig fine detaljer.. Koselige 17 mai bilder du hadde forresten;)Fine barn med glimt i auga, hærlig!
    Ha ei fin helg!
    Kristine

    SvarSlett
  3. For et vakkert hus!
    Hvorfor lar vi vakre, gamle hus forfalle og bygger så mye stygt, nytt?!

    SvarSlett

Jeg blir så glad når jeg finner kommentarer,legg igjen et spor du også:)
(Beklageligvis har jeg måttet sperre for anonyme,siden det kom så masse spam.)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.